torsdag 23 januari 2014

Militant vegan, såhär vill jag ha det (Nino gäst-bloggar)

Dags för uppdatering om vad husets herre har för sig. Nej, inte husse, husets herre är vår luddiga mys-chef, Nino. Han är en liten bestämd rackare, och inte blir det bättre med åren. Nej, han skaffar sig fler och fler (o)vanor. Så sött när man är liten, men hade han varit stor så hade det varit tveksamt om det var lika charmigt.

Nino gäst-bloggar om en vanlig dag i sitt liv:

7:00 börjar vänta på att husse skall vakna. Vaknar han inte inom rimlig tid efter klockradion startat så får man ta en tur upp i sängen och springa över husse så han fattar...att det är frö-dags!

7:30 mys på hallmattan och frö-dags, dvs ätning av solros-fröer. Det måste vara rätt sort, matte köpte fel ett par gånger för att inte den rätta sorten fanns. De fröerna vägrade jag styvnackat att äta. Matte fick ge dem till hästen och köpa rätt sort. Rätt burk är viktigt också, matte glömde burken en gång i stugan. Så därför tog hon pellets-burken och hällde frön i. Det såg ju rätt ut, men luktade fel. Jag vägrade äta frön tills nästa helg när burken återhämtats. Ha! Trodde hon att jag gick på den lätta? Nej, rutiner är viktigt.
Efter fröna vill jag ha en äpple-klyfta medan husse äter frukost. Den skall vara skalad helst. Förut åt jag skal, men eftersom husse och matte är så rädda om mig så började de skala köpe-äpplen. Så nu vet jag att det är godare utan skal. Därför äter jag inte skalen längre, även om äpplena är från stugan. Sedan myser vi lite. Klappar man fel så biter jag, jag vill ju ha det på mitt sätt. Förut fick jag ta i med hård-handskarna, nu räcker det oftast att nafsa i luften så bättrar de sig. Ibland slår jag till med tassen om de rör min filt utan att jag vill (det vill jag aldrig, egentligen).

8:00 går husse och det blir lite tråkigt ett tag om inte matte är uppe. Skuttar runt lite och knaprar på blommorna som står på golvet. Matte påstår att de inte är till mig, men det är klart att de är, varför står de annars i min höjd?

10:00 tupplur på filten eller i sängen fram tills husse kommer vid fem. Om matte är hemma kan jag tänka mig att låta henne klappa mig hur länge hon vill. Mest nosen. Inte lyfta.

17:00 husse är hemma! Skuttar fort till hallen för att möta honom och gosa litet. Sedan får jag en äpplebit till. Matte har försökt ge mig den i förväg för att sabba vårt husse-hemma-mys, men det går jag inte på. Ibland äter jag den också, eller så struntar jag i den tills husse kommer. Rutiner är viktigt.

17:30 ny tupplur, förhoppningsvis vid TV:n så att någon (helst husse) kan klappa mig under tiden.

22:00 kvälls-frön! Wohoo, kvällens höjdpunkt! Jag skuttar ivrigt på bakbenen tills jag får dem. Därefter är jag på bus-humör och brukar rejsa runt lite och stila med lite glada språng. Nu är lägenheten min hela natten! Jag springer, äter några nattamål och går på upptäcksfärd för att se om jag hittar något spännande.Om någon går upp på natten hälsar jag den med glada skutt och springer i 8:or runt fötterna, roligt med sällskap när man är som piggast.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar